Noordereiland deel 1 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Britt en Alex - WaarBenJij.nu Noordereiland deel 1 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Britt en Alex - WaarBenJij.nu

Noordereiland deel 1

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Britt en Alex

03 December 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hello everyone!
Waar eindigde ons vorige verslagje ook alweer? Oh ja, op een regenachtige morgen in Paihia, Bay of Islands. Gelukkig klaarde het daarna op, en besloten we om de Islands tour te doen. Dat hield in dat we met een grote motorboot door de baai gingen. Normaal is zo'n boot vast afgeladen vol met toeristen maar nu waren we met een mannetje of 10.
The Bay of Islands is moeilijk te beschrijven, hopelijk krijgen jullie van de foto's een indruk. Het is in ieder geval prachtig, met zo'n 144 eilanden, van groot tot klein. Twee keer kwamen we een groep dolfijnen tegen, erg gaaf om te zien. Ander hoogtepunt was The Hole in the Rock. Een stukje de Pacific Ocean op, een groot gat in een van de eilanden, uitgesleten door miljoenen jaren van beukend oceaanwater.
Na onze avonturen in the Bay of Islands zijn we doorgereden naar Matamata. Vlakbij dit dorpje is de filmset van het Hobbit dorp uit Lord of the Rings en The Hobbit gebouwd. Na de opnames van die laatste drie films hebben ze de set laten staan, om als attractiepark te dienen. Erg leuk om eens doorheen te lopen. Het wordt dan wel duidelijk hoe er genept wordt in de film, met nepbomen, deurtjes zonder echt huisje erachter en scenes die eigenlijk ergens anders zijn opgenomen.
Na Hobbiton reden we door naar een camping in Matamata. Het geothermische gedeelte van NZ begint hier al, want op deze camping hebben ze verschillende thermische baden. Lekker om eens in te relaxen.
De volgende dag zijn we doorgereden naar de Waitomo Caves. Lijmsteen grotten die in de loop van de miljoenen jaren uit zijn gesleten door ondergrondse rivieren, en waar stalagtieten en -mieten zich gevormd hebben. Het bijzondere aan deze grotten zijn de glowworms, eigenlijk maden, die met een bio-lichtje hun voedsel (vliegen) naar zich lokken. In het donker van de grotten geeft dat een sterrenplafond.
Na deze grotten hebben we ons campertje gepakt en richting Rotorua gegaan. Rotorua ligt eigenlijk midden in de krater van een vulkaan, waar zich na de uitbarsting een vulkaanmeer heeft gevormd. Hier is de thermische activiteit nog meer toegenomen. Op maandag (1-dec) doen we in de middag een fietstoer, omdat dat bij alle weekendjes weg of vakanties altijd een snelle en leuke manier is gebleken om een stad te verkennen. En dat was ook deze keer weer zo. Met Roger, een zeer enthousiaste kiwi, zijn we langs het meer gereden, langs thermische baden, mud pools, sulfaat stranden en historische plekken in Rotorua. Rotorua is door de vulkanische en thermische activiteit altijd een gewilde plek geweest bij de Maori om zich te vestigen. Tijdens de fietstoer, maar ook een dag later bij een bezoek aan een Maori dorp, snuiven we wat van de Maori cultuur op. Erg inspirerend.
Op dinsdagmiddag besluiten we de natuur in te trekken. Een tramping (=wandel) route langs de Blue lake, leidt ons door een mooi woud, onderdeel van de Redwoods.

Dat zijn zo'n beetje onze activiteiten tot nu toe. We hebben het erg naar ons zin. Rijden met de camper gaat prima, en ook het kamperen is leuk en gezellig. Op verschillende campings, met name die met de thermische baden, raak je makkelijk aan de praat met medereizigers. En anders is er altijd een praatje bij de bbq tijdens het bereiden van een lekker steakje.

Vandaag rijden we door naar Taupo, waar we ook een aantal dagen blijven. Daarna naar Wellington, de stad waar de centrale overheid zetelt. Dus ook groot genoeg voor een dag of 2. Daarna maken we de oversteek naar het Zuidereiland. Reizigers die van Zuid naar Noord reizen, zeggen dat dat nog mooier is! We zijn benieuwd!

we vinden het erg leuk als jullie reageren!

ps: niet alle foto's worden op onze camera opgeslagen als jpg (maar als rw2). We zoeken nog even uit hoe dit te voorkomen. Daarom nog wat beperkte foto's ;-)

• 02 December 2014 - 23:39

Tristan:

Hi Luitjes,

Leuk om te lezen dat jullie het nu al zo goed naar jullie zin hebben, en dit is pas het prille begin van de reis! Kom maar op met de foto's want ben erg benieuwd!

Happy travelling!
    Tris

• 02 December 2014 - 23:44

Coen En Ineke:

Hoi Alex en Britt,
    Het is nu dinsdag 23.35 uur.
    Wat zijn jullie lekker actief. Fijn dat jullie samen zo genieten.
    Het is leuk om jullie zo te volgen.
    Vanmiddag zag ik ineens een muisje onder de bank komen. Papa wilde hem vangen maar hij is hartstikke vlug. Hoop dat we morgen alleen maar een staartje vinden dan heeft Buddy vannacht een lekker maaltje gehad.
    Het is druilerig weer, morgen wordt het maar 1 graad boven nul.
    Groetjes

• 03 December 2014 - 08:14

Laura:

Hallo!!
    Superleuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen!
    En om te lezen dat jullie genieten!

X Laura

• 03 December 2014 - 23:14

Maykel:

Hey hey,

Wat leuk weer om te lezen. Zoveel herkenning, veel plezier in taupo. Gaan jullie nog de tongariro nationaal crossing lopen. Dat is ook erg gaaf of wellicht de hobbit 3 kijken in het Peter Jackson theater in wellington. Ok sorry genoeg tips. Alles is leuk daar :)

Genieten!

Gr mayk

• 04 December 2014 - 15:18

Ingrid Franken:

Leuk om zo weer wat te lezen van jullie avonturen . Al veel gezien en gedaan hoor. Het is toch wel vakantie he? Klinkt raar om alweer eiland verder te gaan, time flies. Lekker genieten en weer tot gauw. Dikke knuffel van ons allemaal.