Zuid Eiland - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Britt en Alex - WaarBenJij.nu Zuid Eiland - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Britt en Alex - WaarBenJij.nu

Zuid Eiland

Door: Alex en Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt en Alex

16 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Ons vorige verslag(je) is al even geleden, en we hebben alweer een hoop meegemaakt! Voor degene die zich zorgen maakte; we nemen ook onze rust hoor, maar dat is niet zo spannend om over te schrijven op dit blog ;-)

Op dinsdag 9 dec hebben we in de ochtend de oversteek gemaakt vanuit Wellington naar Picton, op het Zuid Eiland. Een mooie boottocht van zo'n drie uur. Bij het Zuid Eiland vaar je tussen eilandjes door, een soort fjord binnen.
Vanuit Picton zijn we doorgereden naar het Abel Tasman National Park, naar het plaatsje Motueka. Eigenlijk waren we niet van plan deze kant op te gaan, maar iedereen raadde het ons aan. Dus Kaikoura laten we letterlijk links liggen :-)

Het eerste gedeelte van het eiland is nog niet heel veel anders dan het Noord Eiland, maar hoe dichter we bij Motueka kwamen ging het landschap toch veranderen. Motueka is een klein badplaatsje dat als ' toegangspoort' dient voor het national park. Op deze reisdag was het lekker warm en zonnig, maar de volgende dag (woensdag 10e) werd veeeeeeel regen beloofd. En dat klopte ook. Deze dag hebben we ons vermaakt met rondrijden in onze campervan, totaan het wat alternatieve dorpje Takaka. Die rit ging over de slingerige state highway 6, over de Takaka hill. Normaal vast hele mooie uitzichten, nu vooral mistig en nattig, maar de rit zelf was al een avontuur genoeg, met de steile stukken en scherpe bochten.

Donderdag was het weer weer wat beter, dus hadden we voor deze dag een hike/kayak tocht geboekt. 's ochtends vertrokken uit Motueka naar Marahua, met een wat oudere bus van het kayak bedrijf. Die werd dus gewoon even over dezelfde type bochtige wegen gerost alsof het niks was. En wij gisteren maar voorzichtig zijn. Nou ja, nu was het ook wel met droog wegdek ;-)In Matahua was het eb, dus werden wij in de watertaxi's gezet, met life jackets aan, vervolgens met tractor over de weg (raaaar) naar de waterlijn gebracht. De watertaxi bracht ons niet gelijk naar het strandje waar onze hike activiteit begon, maar voer eerst langs Split Apple Rock (grote ronde rots, die door het water en wind in tweeen is gesplits, inderdaad precies een appel) en Adele Island, waar we de eerste zeeleeuwen hebben gezien.
Daarna door naar Torrent Bay, waar we aan land zijn gegaan. Vanaf daar volgden we het looppad door het regenwoud van Abel Tasman NP, wel dichtbij de kust, maar er wel hoog boven. Mooie vergezichten dus.
Deze wandeling eindigde rond lunchtijd op het strand van Bark Bay, waar onze guide al met de kano's aan het wachten was.
Omdat we al wat kayak ervaring hadden (haha) ging het klaarmaken lekker snel, en zijn we vertrokken. Mooie tocht over de Tasman sea, met uiteindelijke bestemming Tonga Island. Daar hebben we zo'n alderhalf uur naar de zeeleeuwen gekeken, die op het strand lagen, maar ook rustig op zo'n 2 meter van de boot voorbij kwamen zwemmen. De eerste jonkies (paar weken oud) waren er ook al. In maart-april zal het echt druk zijn met nieuwe kroost.

Na deze leuke dag, zijn we op vrijdag eerst naar het strand van Kaiteriteri gegaan (beetje zonnebaden) en daarna doorgereden naar Punakaiki, pal aan de Pacific Ocean.
leuke camping waar we een echte zonsondergang hebben gezien, dat was cool! Volgende dag nog even langs de pancake rocks en de blowholes voordat we 's middags aankomen in Franz Josef village, wat de toegangspoort is tot de FJ gletsjer.
Het weer is inmiddels top en zondag checken we vroeg in bij de FJ guides. Hier krijgen en mooi (en heel warm) pakkie aan en gaan we met een kleine club op pad. Het begint met een korte helicopter vlucht, met prachtig uiticht over de bergen en het dal. Op de berg worden speciale ijzers ondergebonden en lopen we zo'n 3 uur op de gletsjer met als hoogtepunt ( en engste punt voor de claustrofobische onder ons) 150 meter door een scheur in een ijsschots. Moe maar voldaan genieten we de rest van de dag in het zonnetje en de hot pools van FJ.

Na dit avontuur zijn we de volgende dag rustig aan vertrokken en hebben nog een detour gedaan naar Jackson bay, waar we een heerlijke fish& chips hebben gegeten met een prachtig uitzicht over de pacific ocean met de besneewde bergen erachter.

Nu zijn we inmiddels in een badplaats Wanaka, wat ligt aan het grote bergmeer Lake Wanaka. Hier hebben we gister onze conditie, kracht en mentale weerbaarheid getest door met 29 graden op het heetst van de dag zo'n 40 km te gaan mountainbiken :). Zware maar mooie rit met weer prachtige fotos als gevolg.
Vanmiddag rijden we door naar Queenstown waar we morgen als Frogs het water in gaan.

Wordt vervolgd..........

• 17 December 2014 - 14:38

Mayk:

Hey Hey,

Jullie houden er wel de vaart in! Coole foto's. @lex jij zat natuurlijk met die lange stelten van je achterin de heli :). Nou ik kan alleen maar zeggen jarloers, jarloers en nog eens jarloers.

Gaan jullie nog naar Milford sound?

Have fun.

Super gaaf/cool weer!

• 18 December 2014 - 20:01

Coen En Ineke:

Hoi Alex en Britt,
    We hebben een nieuwe modem, dus we proberen het weer. Hartstikke leuk wat jullie allemaal doen, was het froggen leuk en gaan jullie nog duiken? Vandaag start het glazen huis, krijgen jullie daar nog iets van mee?

• 19 December 2014 - 08:55

Kirsten Franken:

Woooow ziet er weer super uit....
    Weer even skypen met de kerst?

xxx

• 23 December 2014 - 13:59

Laura Noorlander:

Mooie verhalen en geweldige foto's telkens, onwijs tof! Geniet ervan!

• 27 December 2014 - 12:35

René :

Hoi Lievers,

Eindelijk even tijd gevonden om jullie verslagen te lezen, de foto's te bekijken en me meteen even ingeschreven op de mailinglijst. Eigenlijk wel leuk om alles even achter elkaar te lezen, dan krijg je pas echt een goed beeld van de gave dingen die jullie al gezien en gedaan hebben.

Dit jaar helaas geen witte kerst, maar inmiddels valt er sneeuw uit de lucht en ook de eerste sneeuwpoppen worden al gebouwd. Nu aftellen naar oud en nieuw.

Heel veel plezier in Sydney en alvast een goede jaarwisseling.

Groeten,
    René