Oostkust Australia - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu Oostkust Australia - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu

Oostkust Australia

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Britt en Alex

15 Januari 2015 | Australië, Airlie Beach

Zo'n 1900 km gereden vanaf Sydney, en nu zijn we in Airlie Beach, nog 600 km van onze eindbestemming aan de Australische oostkust! Op 2 januari zijn we vertrokken uit Sydney, en het zijn twee hele leuke en indrukwekkende weken geweest.

Nadat we onze huurauto hadden opgehaald op Sydney Airport, zijn we diezelfde dag naar Hunter Valley gereden, zo'n 250 km boven Sydney. Daar hadden we een hostel, aangesloten bij de YHA, geboekt. Eigenlijk als tweede optie, want de YHA hostel in Newcastle was volgeboekt. Wat een geweldige 'noodoplossing'! Deze YHA ligt midden in de wijnregio Hunter Valley, prachtig in een wijngaard, met goede voorzieningen. De volgende dag hebben we dan ook een fietsje gehuurd en zijn we (met best warm weer) eerst langs de Hunter Valley Zoo geweest (koala's aaien!) en daarna naar twee wijngaarden om te proeven. En dat proeven was gelukkig niet van de zuinige; bij de eerste krijgen we 12 verschillende wijnen voor de kiezen, bij de tweede nog eens 8. Met drie flessen als aankoop gingen we ietsje zatjes weer terug naar het hostel.

Na de Hunter Valley was het tijd voor de doortocht naar ons eerste duikavontuur. Onderweg zijn we nog gestopt in Port Stephens waar we op quad bikes eerst een half uurtje in the sand pit hebben gecrosst als oefening en daarna een 2 uur durende tocht over de duinen hebben gemaakt. Lekker scheuren!!
De eerste zes duiken van de vakantie hebben we gemaakt bij South West Rocks. Een half uurtje varen vanaf dit kustdorpje ligt de Fish Rock, met daaronder/doorheen een grot. Bij de uit- en ingang van die grot is best wat stroming, en stroming betekent veel vissen, en veel vissen betekent... grotere vissen, namelijk grey nurse sharks. Op de zes duiken die we gedaan hebben, hebben we er steeds zo'n 15 tot 30 gezien. En ze hadden het aan hun lichaamsomvang te zien, goed naar de zin in het visrijke water. Echt geweldige duiken, super relaxte maar professionele dive masters, die zelfs claustrofobische Britt op de tweede dag door de grot heen kregen. Een geweldige ervaring!!!
We sliepen boven het duikcenter, in de ochtend waren de duiken en in de middag waren we 'vrij'. Lekker geluierd, kangaroo's gespot bij de vuurtoren, omver gespoeld door de golven in de Pacific en wat biertjes gedronken in de lokale pub. Drie geslaagde dagen.

Daarna was het tijd, met enigszins pijn in ons hart, om verder te reizen. Ditmaal naar Lennox Head, vlakbij Byron Bay. Vooral veel strand gezien daar, nog een middagje een poging tot golf surfen gedaan, wat voor de langere mensen onder ons geen makkelijk verhaal is :-p
Ook zijn we een dagje naar Byron Bay geweest, waar we een middagje strand met Lois, Jim en Jules hebben doorgebracht, moeder, vader en zoontje van het gezin waar Britt 5 jaar geleden heeft geWWOOFt.
In Byron Bay hadden we nog een lucky; in de avond liepen we een backpack travel shop binnen, met de hoop nog een zeiltoer in de Whitsunday Islands te kunnen boeken. Deze shop was eigenlijk gesloten, en de jongen achter de balie was er eigenlijk alleen voor zijn was. Maar hij heeft ons toch prima aan een toer geholpen, terwijl heel veel al volgeboekt was!

Helemaal happy dus (voor een toer die voor morgen vrijdag 16 jan op het programma staat) zijn we verder noordelijk gegaan naar Hervey Bay. Dit is de toegangspoort tot Fraser Island, dat voor de kust ligt. Het grootste zand opstuif eiland van de wereld, zo'n 20.000 jaar geleden gevormd. Enkel toegankelijk met 4wd voertuigen. Wij hebben met Cool Dingo toers in een 4wd bus het eiland in twee dagen verkend. Dat betekent ritjes over hobbelige zandwegen, zwemmen in krakelheldere meertjes of kreken, wandelingen van kustbossen naar regenwouden, racen met de bus over het 75 km lange strand (dat officieel de status van een snelweg heeft!) en gezellige biertjes in de Dingo bar. Gaaf om geweest te zijn, en meegemaakt te hebben!

Gisteren zijn we doorgereden naar Town of 1770 en Agnes Water. Daar hebben we een toer gemaakt op scootertjes (dus met max van 60 km) die vermomd zijn als echte stoere harley motoren. Lekker rijden over de wegen van het achterland, en kangaroo's spotten, compleet met plakplaatjes en leren jacks!

En nu zijn we dus in Airlie Beach, weer een 500 km noordelijker. De rijdagen zijn best pittig, lange stukken dus die we afleggen over meestal de A1, dat is de Pacific of Bruce Highway, en soms ook over de toeristische routes. Het landschap is wat eentoniger dan in NZ, en de temperatuur wat hoger (vandaag tikte de meter in de auto even de 37 gr aan), dus we proberen het wel rustig aan te doen en natuurlijk veel water en suikers te drinken. Ondertussen hebben we dus ter vergelijking de afstand van Breda naar onderin de laars van Italie afgelegd. En als je dat rijdt heb je nog veelal tweebaans snelwegen, hier is de snelweg te vergelijken met een provincale weg in Nederland, gelukkig wel minus stoplichten en zonder al te veel verkeer. Maar zeker niks te klagen, we hebben het lekker naar ons zin!

Morgen dus de zeiltrip op de Whitsundays, 2 dagen en 1 nacht op de boot. Daarna is het tijd om door te reizen naar de omgeving van Cairns, waar we nog 3 dagen met een boot de Great Barrier Reef op gaan om daar 11 duiken te maken.
Daarna vliegen we naar Perth, voor de afsluitende 2,5 week van onze trip. Maar afsluiten willen we nog even niet aan denken ;-)

• 15 Januari 2015 - 09:58

Saskia :

Hoi Britt & Alex,

Wat een gave dingen maken jullie mee en komen jullie tegen! De tijd gaat ongelooflijk snel, nog 2,5 week genieten van al het moois en het misschien wel te warme weer ;-)

Liefs Saskia

• 15 Januari 2015 - 15:14

Niels:

Lieve Alex en Britt,

Wat n toffe verhalen! Jaloersmakend, zeker als je ze tussendoor even op je werk leest!

Geniet er vooral veel van en volgens mij hebben jullie tot zover een prachtige ervaring achter de rug!

X Niels en Lau

• 15 Januari 2015 - 16:55

Ingrid Franken:

Wauwwww wat weer een mooi stuk en super om die haaien te spotten. Verder natuurlijk hard werken met al die afstanden. We krijgen bijna medelijden !!! Dikke knuffel van ons. Liefs Mama en Papa

• 15 Januari 2015 - 23:28

Maarten:

time flies when you're having fun... Njoy

Grt Maarten

• 16 Januari 2015 - 20:06

Marc:

Hoi Britt en Lex,

Echt superleuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. We zijn stikjaloers! Helemaal in vergelijking met t koude en natte weer hier.

Geniet lekker van elkaar, het mooie land en de ervaringen!

Leuk dat we elkaar binnenkort weer zien. Al willen jullie daar nog niet aan denken natuurlijk ;)

Groeten,
    Carla en Marc

• 18 Januari 2015 - 21:22

Carola:

Hey Britt en Lex,

weer super mooie en leuke dingen gedaan. ben erg benieuwd naar jullie duikverhalen en foto's.

kus
    carola

• 18 Januari 2015 - 21:42

René:

Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en alles voorspoedig gaat. Ik bespeur nog geen enkele vorm van heimwee (ik ben trots op je Lex;-), maar daar hebben jullie vast geen tijd voor.

Nog veel plezier de laatste weekjes, wij kijken alweer uit naar jullie wederzien en natuurlijk carnaval!! ;-)

Groetjes!

• 21 Januari 2015 - 10:50

Lianne:

Gaaf gaaf gaaf! En wat grappig dat het scooters waren, haha, zag er erg stoer uit die foto's op FB.
    Jullie wisselen relaxen en dingen ondernemen goed af zo te lezen, heerlijk. Geniet nog maar lekker, want wat gaat het snel zeg!!!
    X