Laatste 2 weken: Western Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu Laatste 2 weken: Western Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu

Laatste 2 weken: Western Australia

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Britt en Alex

24 Februari 2015 | Australië, Perth

Misschien een beetje gek, nu een nieuw berichtje terwijl we al bijna 2 weken thuis zijn, al carnaval gevierd hebben en veel van jullie al weer gezien hebben. Maar zonder dit laatste reisverslag, over onze avonturen in Western Australia, zou dit blog niet af zijn, dus vandaar...
Ons laatste deel van onze reis begon een dagje later dan we gedacht hadden. Op 25 januari zouden we naar Perth vliegen, helaas werd dit laat in de avond van de 26e, waardoor we Australia Day in Perth misliepen.
De volgende dag hebben we toen maar gelijk onze stoere 4wd opgehaald! Die middag hebben we inkopen gedaan, genoeg een week in dit wat afgelegener gedeelte van Australië te "overleven", en zijn we nog maar eens een wijnproeverijtje in Swan Valley gaan doen. We hadden de smaak deze vakantie goed te pakken, zullen we maar zeggen ;-)
's Avonds bleek dat de buitentent niet bijgeleverd was, dus hebben we nog maar een nachtje in een cabin doorgebracht en zijn we de volgende dag een nieuwe tent gaan kopen. Het zat dus nog niet echt mee.
Daarna zijn we doorgereden naar Nambung National Park, waar de grootste attractie de Pinnacles zijn. Onderweg viel ons al op dat de afstanden nog groter zijn dan aan de Oostkust, en dat het landschap ook vrij eentonig is. Het is aan deze kant van Australië merkbaar warmer en droger.
The Pinnacles zijn rotsen die als pilaren uit de woestijngrond steken. Wetenschappers zijn het er nog steeds niet over eens of het nu versteende bomen zijn, door lijmsteen gevormde rotsblokken of een ander natuurverschijnsel. Wel heel mooi landschap en het zandweggetje erdoorheen zorgt ervoor dat we voor de eerste keer in 4wd-modus gaan. Of dat nou echt nodig was..... leuk is het wel ;-)
De volgende dag zijn we via Geraldton naar Kalbarri National Park gereden, waar we aan het einde van de middag aankwamen. In Geraldton staat een groot monument voor het oorlogschip Sydney II en haar bemanning, ter nagedachtenis aan het vergaan van schip en bemanning in WWII. Het plaatsje Kalbarri ligt schitterend aan de Indische Ocean, dus 's avonds hebben we nog even een plonsje gedaan in het zeewater.
Het viel ons wel op dat de plaatsjes hier veel kleiner en minder toeristisch zijn dan aan de Oostkust. Onderweg hebben we prachtige stops gemaakt langs de kust, maar veel mensen kom je niet tegen, en het is erg warm, overdag boven de 40 graden. Dat was zeker de eerste 2 dagen wel even wennen.
In Kalbarri NP hebben we een aantal mooie plekken bezocht, zoals Nature's Window en de lookout over de Z-bend, een rivierkloof die zigzaggend door het landschap gaat.
In de middag rijden we door naar Denham, in Shark Bay. Onderweg komen we eigenlijk alleen maar Billabong Roadhouse tegen, een tankstation dat tevens dienst doet als restaurant, shop, camping en motel. Dat soort roadhouses kom je in WA veel tegen, door de grote afstanden noodzakelijk. Als we de peninsula in Shark Bay oprijden, wordt het echt leuk. Langs de kust zijn allerlei uitkijkpunten gemaakt, zoals Eagle Bluff (waar we roggen, schildpadden en haaien vanaf boven op de klif in het water spotten) en Jack's Point (waar de surfers hun best doen om de Indische Ocean te bedwingen). Denham zelf valt na Kalbarri een beetje tegen; in het hoogseizoen vast een leuk en druk plaatsje, nu is het best moeilijk om een werkende geldautomaat te vinden. Op de camping boren we gaten voor de haringen, erin slaan heeft in de rotsgrond geen kans!
De volgende ochtend gaan we vroeg naar het dolfijnen voeren in Monkey Mia, 30 km verderop. Dat is pas een leuk plaatsje, alhoewel plaatsje... eigenlijk voornamelijk een resort dat om het maritime onderzoekscentrum is heengebouwd. Wel heel relaxed met strand, restaurant, bar en supermarktje. We besluiten hier maar eens een nachtje te blijven. Op de camping is er ook een aantal emoe's, dat het eten in de auto toch wel erg interessant vindt.
Het dolfijnen voeren is heel bijzonder, en ook tijdens het zwemmen in de baai komen de dolfijnen verschillende keren even langs. Ze zijn dus toch wel wat gewend aan het eten krijgen van mensen.
In de middag gaan we op een catamaran wat verder de baai op om zee-wildlife te spotten; schildpadden, dugongs en vliegende vissen. Aan het begin van de avond monsteren we weer aan, dit keer voor een relaxte sunset-cruise.
De volgende dag is weer een rijdag. De afstanden tussen de verschillende plaatsjes en attracties zijn gewon zo groot, dat af en toe een rijdag inplannen gewoon nodig is. Auto in, muziek aan en kilometers vreten!
Volgende bestemming is Coral Bay. Daar komen we zondagavond aan en gaan we gelijk naar de plaatselijke bar om naar de tennisfinale van de Australian Open te kijken.
In Coral Bay hebben we vervolgens een dag op een snorkelboot doorgebracht. Nou ben ik normaal geen fan van snorkelen, ik duik veel liever want dan zit je veel dichter op de 'actie' maar dit was geweldig!! Duiken met manta rays die onbekommerd rond een cleaning station zwemmen, een onvergetelijke ervaring!
De dag daarna is het gelukkig wel tijd om te duiken! De laatste duiken die we gaan doen in Australië en wel bij de Navy Pier in Exmouth. Nog altijd een pier op een Amerikaanse marine basis, maar weinig in gebruik en door het visverbod zeer rijk aan leven. Deze plek staat steevast in de top 10 van mooiste duikplekken ter wereld, en dat is terecht! In onze twee duiken zien we meer vissen bij mekaar dan we ooit gezien hebben, de bladzijden in onze logboek zijn dus te klein om alles op te noemen. Een hele bijzondere plek om eens gedoken te hebben.
Na de duikdag blijven we nog een dagje in Exmouth en gaan we Cape Range National Park in; allerlei strandjes langs de kust van de Indische Oceaan. Ondanks dat we vinnen huren om te snorkelen, is het vooral relaxen op het strand wat we doen. 's Avonds gaan we naar een schildpadden excursie, waarbij we in de verte 1 moeder schildpad het strand op zien ploeteren. De terugweg naar onze kampeerplaats aan het strand gaat heel voorzichtig, want kangaroes blijken niet over een heel groot verkeersinzicht te beschikken! :-)
Nog een rijdag brengt ons vervolgens 600 km het binnenland in naar Karijini National Park. Daar gan we de 4wd pas echt aan de tand voelen. Dat begint al de laatste 48 km voor Tom Price, het mijnstadje dat de toegangspoort tot het park is. Die kilometers gaan over een hobbelige gravel road, maar Britt stuurt de 4wd er als een ervaren Parijs-Dakar coureur overheen. De volgende dag gaan we eerst Mount Nameless op, de hoogste berg van WA en ook nog eens het hoogste, met een voertuig begaanbare punt. Nu moet de 4wd er echt aan geloven. Leuk en spannend om eens te doen. Vervolgens brengen we 1,5 dag dor in het park, met mooie rivierkloven waar je doorheen kunt lopen, die eindigen in pools waar je kan zwemmen, en mooie landschappen. Enig nadeel zijn de vele vliegen; ingepakt in vliegnetjes en buffs is het nog enigsns vol te houden. Verder is het rond de 45 graden en daalt de temperatuur 's nachts nauwelijks. Rustig blijven liggen in de tent dus.
Na Karijini NP wacht ons zo'n 1500 km teug naar Perth over the Great Northern Highway. Kleine mijnplaatsjes, oversized road trains en af en toe een tegenligger is alles wat we tegenkomen. Dit is het echte afgelegen AUstralië; een stuk rechte weg dat ook dienst doet als landingsbaan voor de Royal Flying Doctors (ze bestaan echt, niet alleen in de serie !! ;-) ) en bordjes naar de volgende ranch die 220 km verderop een gravel road ligt.
Na twee dagen komen we aan in Fremantle, war we op een mooie camping gaan staan. 's Avonds gaan we lekker uit eten (misschien wel de beste steak van de hele vakantie - behalve die we zelf hebben klaargemaakt ;-)) en lopen we nog langs een muziekfestival. De volgende avond in Perth worden we verrast door het Fringe festival; een festival dat 31 dagen duurt, met theater, muziek, dans, cabaret, voor ieder wat wils. En niet duur; ongeveer 20 euro per kaartje. We gaan dus naar twee voorstellingen en genieten vooral ook van de sfeer in de parken.
En dan is het opeens de laatste dag. 4wd ingeleverd en nog en segway toertje langs de rivier in Perth gemaakt. Maar dan moeten we tot echt naar het vliegveld voor de reis terug.
Zoals ik al op Facebook had geweest, is het een geweldige ervaring geweest. Veel leuke dingen gedaan, leuke mensen ontmoet en twee prachtige landen ontdekt. Fijn omdat met mekaar en via dit blog met 'thuis' te delen! Meer foto's zullen we jullie in levenden lijve wel laten zien!!! Na zo'n mooie lange reis is dat best nog wel even een werk om uit te zoeken ;-)

• 25 Februari 2015 - 19:24

Coen En Ineke:

We hebben enorm genoten van jullie verhalen en zijn erg benieuwd naar de andere foto's.
    Liefs
    Coen en Ineke