Zuid-Eiland, Kerst, Sydney en Oud&Nieuw - Reisverslag uit Sydney, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu Zuid-Eiland, Kerst, Sydney en Oud&Nieuw - Reisverslag uit Sydney, Australië van Britt en Alex - WaarBenJij.nu

Zuid-Eiland, Kerst, Sydney en Oud&Nieuw

Door: Alex en Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt en Alex

01 Januari 2015 | Australië, Sydney

Oeps, 16 dagen geleden onze blog bijgewerkt! We zullen maar zeggen dat we het heel erg naar onze zin gehad hebben, en te druk om een internet café op te zoeken. Nou is dat ook niet zo makkelijk gebleken; iedereen reist met zn tablet en internetcafes zijn er nauwelijks.
Maar goed, we zijn inmiddels in Sydney!!! Gisteren Oud&Nieuw meegemaakt met uitzicht op de Harbour Bridge, Opera House en vuurwerk. Te gekke ervaring, maar daarover later meer.
Eerst maar eens onze laatste avonturen op het Zuid-Eiland van Nieuw Zeeland.
Na Wanaka zijn we doorgereden naar Queenstown, waar we met sleetjes/body boards een rafting rivier zijn afgegaan. Hard werken in het best frisse water, maar echt leuk om te doen.
Vanuit Queenstown zijn we in een dag langs de prachtige route naar Milford Sound gereden. Daar hebben we de boot gepakt, over de Milford fjord. Prachtige hoge rotswanden van zo'n 1,5 km. Zelfs watervallen van 200m, die zich in het fjord storten, lijken dan klein. Wat natuur betreft, een van de mooiste dingen die we in NZ gezien hebben.
Helaas werden we op de camping een paar km verder op ook getrakteerd op natuurschoon; sandflies!!! Zo erg dat we de volgende ochtend letterlijk zo snel mogelijk gevlucht zijn naar Te Anau, de dichtsbijzijnde stad, voor een ontbijtje. Helaas, want de camping lag wel prachtig aan de rivier. Tot zover ons free camp avontuur :-(
Onze volgende stop was de Schotse stad Dunedin, ofwel vernoemd naar Edinburgh. Vroeger een industrie en goudmijn stad, nu een studentenstad, maar helaas waren die na het academische jaar de stad al uit. De campus was erg mooi, maar wel rustig, maar leek ons wel een prettig plekje om te studeren. Omdat het regende in de middag zijn we bij Spreight Brewery langsgeweest voor een bier-rondleiding, je moet toch verdiepen in de locale cultuur ;-)
Verderop bij Dunedin, ligt de Otago Peninsula, waar we de volgende dag rondgereden en rondgelopen hebben. Op prachtige zandstranden liggen de zeeleeuwen uit te rusten. Bij de Penguin Place hebben we de bedreigde Yellow Eyed Pinguin geobserveerd vanuit een soort loopgraven, zodat ze ons niet zagen. De hoofdrol was daar weggelegd voor een jong mannetje (1 jaar oud, uit de leg van het vorige jaar) dat eerst het pad vanaf het strand niet kon vinden, en vervolgens doodleuk de looppaden voor de bezoekers blokkeerde, alsof ie alle tijd van de wereld had.
Toen was het tijd voor onze laatste stop in NZ, Christchurch. Via de SH1, die richting CC steeds drukker werd, ivm het kerstverkeer, zijn we naar deze stad gereden, ook voor ons laatste avondje in onze trouwe camper Chuckie. De volgende ochtend zijn we naar het centrum van de stad gegaan, wat echt een bouwput is na de aardbevingen van 2010 en 2011, en wat desolaat aan doet. Het ergste is de kathedraal die nog altijd in puin ligt, omdat het 20 mln NZdollar kost om hem te renoveren. Voor de Bredanaars, stel je voor dat de grote kerk, als symbool van de stad, in puin ligt, en dat het 4 jaar duurt voor er echt plannen komen om hem op te bouwen.
In de middag zijn we naar ons homestay adres gereden. Hele vriendelijke mensen, met bijzondere verhalen. Eerst pleegkinderen gehad, nu een kindje geadopteerd, altijd studenten of toeristen over de vloer, en met kerst (1e kerstdag en Boxing day) een zoete inval van familie, buren en vrienden. Met veel eten natuurlijk, de beide koelkasten puilden uit!! We hebben daar erg genoten van een kerst in de zon, gewoon tshirtje en korte broek, en bbq op boxing day. Ietsje anders dan gourmet ;-)

De 27e zijn we in alle vroegte met de shuttle taxi naar het vliegveld gegaan, waar we de vlucht naar Sydney hebben gepakt. Na een aantal dagen de stad verkend te hebben, met biertjes op terassen of in de Duitse Biergarten, en wat shoppen om de backpack weer wat aan te vullen, hadden we gisteren het hoogtepunt van ons bezoek hier. Oud & Nieuw in de Harbour, met uitzicht op de brug en het Opera House. Al om 10u 's ochtends hebben we onze handdoek bij Blue's Rock Reserve gelegd. Daar waren al een paar duizend Aziaten verzameld, weinig Europeanen en een verdwaalde Mexicaan. We hadden onderweg een andere NLs stel ontmoet, Marten en Liesbeth, en hebben met hen en de later aangeschoven Nederlandse Carmen en Australische Gary, een kleine NLse enclave verdedigd ;-) Hoewel deze locatie alcoholvrij zou zijn, was er geen controle op tas inhoud, dus ben ik met Marten nog snel wat biertjes gaan halen in de bottle shop. Daarna was het lange wachten begonnen. Maar om 0.00u is dat allemaal vergeten, en werden we getrakteerd op een schitterend vuurwerk. Nog even gebeld met de (schoon)ouders in NL, en wat berichtjes van sommigen van jullie ontvangen, en toen was het bij ons al 2015! Gek dat het toen in NL nog maar 16u was.
Nu zijn we dit aan het typen, op een gewone normale donderdag. 1 jan is niet echt een speciale dag voor de mensen hier. Ook gek dat sommigen van jullie nu nog lekker aan het partyen zijn. Hier was de party dus vooral gisteren overdag.

Morgen gaan we Sydney verlaten, halen we een huurauto op van het vliegveld en gaan we richting het noorden rijden. op 5 januari gaan we onze eerste duiken maken, bij South West Rock.
hopelijk vanaf daar wat eerdere verhalen op dit blog!!!!

Groetjes, en maak er een schitterend 2015 van!!!!

Alex en Britt

Suzanne:

Happy Newyear!! Weer mooie avonturen beleeft. Geniet van jullie mooie trip! X

• 01 Januari 2015 - 12:48

Marc En Carla:

Lieve Lex en Britt, een heel gelukkig en avontuurlijk 2015 toegewenst! Wat een mooi reis verslag weer! Wij hebben de jaarwisseling thuis gevierd. Iets minder spectaculair dan in Sydney, maar wel erg gezellig. We blijven jullie volgen. Kus van ons

• 01 Januari 2015 - 14:10

Tris & Bianca:

Heppie nieuwjeer!

Het vuurwerk in Sidney zag er geweldig uit op TV, dus zal het er in het echt onvergetelijk mooi hebben uitgezien. Leuk verhaal weer om te lezen. Veel plezier in dit nieuwe jaar en nieuwe land!
    Bianca heeft vannacht gedroomd dat jullie gingen trouwen en dat Britt zwanger was.... dus........ hahahaha!

Happy traveling!
    Dikke kus!

• 04 Januari 2015 - 14:01

Hans Sluimer:

Net terug van een lekkere wintersportvakantie jullie verslag en foto's bekeken. Gave tript in een prachtige omgeving! Uiteraard de beste wensen voor jullie beiden en geniet er nog met volle tuigen van!
    groeten uit Ridderkerk
    Hans

• 07 Januari 2015 - 11:37

Maarten B.:

Hoi Britt en Alex - gisteren jullie kerstkaart gezien hier op kantoor: Ik dacht dat het zomer was in in NZ??. Ik dacht: ik zal ook eens op jullie blog kijken: wow, zo te zien allemaal positieve ervaringen, da's mooi! Geniet, groet uit zonnig 's_Hertogenbosch, Maarten